Zemljevid in ozemlje
Zelo moški roman poln zanimivih moških likov. Umetnik, ki brez velikega truda ali zanosa doživlja velike uspehe z različnimi umetniškimi opusi. Umetnikov oče, upokojeni deloholik, ki je na koncu sam odšel na evtanazijo v Švico. On sam, pisatelj Houellebecq, ki ga umetnik angažira za svoj katalog in tudi portretira, doleti pa ga nasilna smrt. Kriminalist, ki umora ne uspe razrešiti - na koncu pa se razreši tudi umor.
Prav vsi moški so vsi nekako ekstremno posebni, simbolično impotentni in asocialni, čeprav so se vsi dobro uveljavili in znašli, znali poskrbeti zase in za svoje udobje in formalne interese. Ženske nastopajo zelo obrobno, odigrajo svojo stereotipno vlogo, seksualno in vizuelno. Še najbolj zanimiva, a tudi le bežna senca, je umetnikova mama, ki je naredila samomor, ko je bil še otrok - menda je po nakupu strupa bila vesela, kot da se odpravlja na potovanje, je rekla soseda...
Sprva se mi je zdelo zelo dobro: porogljivo o pisateljskemu sebi in umetniku in umetnosti in literaturi, distanciran in ciničen pogled na bizarnost sveta. In kako fajn je potenciral bizarnost in se posmehoval plehkosti vsega. Pa kako duhovito se je lahko norčeval z vključitvijo sebe v zgodbo, neke vrste literarni cameo in lastni umor. Ampak če me je vse to še tako zabavalo na začetku, sem se v drugi polovici začela zelo dolgočasiti in so se mi zdele pretirane bizarnosti nič več, nič manj kot samo še pretirane.
Piše sicer dobro, ostroumno, duhovito, cinično, zgodba je premišljena in konsistenta, brez da bi bila neznostno obrtniška. Vsekakor mi je bil avtorjev Serotonin mnogo bolj všeč, napisan je skoraj desetletje kasneje in gre bolj za notranjo zgodbo, medtem ko je ta predvsem zunanja. Je pa tale menda bolj cenjena in nagrajevana. Posebna kvaliteta knjige se mi zdi, da se apriori z ženskami ne ukvarja - čeprav se mi je zdela ravno umetnikova mama samomorilka še najbolj zanimiva.
Michel Houellebecq: Zemljevid in ozemlje; Cankarjeva založba, 2012; prevod Mojca Medvedšek (izvirnik La carte et le territoire, 2010); ISBN 978-961-231-910-6; 315 strani.
Komentarji
Objavite komentar